fredag, februar 15, 2008

Muhammedtegningerne - revisited

"Lærte vi noget? Måske, men desværre er der tydeligvis nogen som ikke har lært nok..."

Sådan skrev jeg her på bloggen søndag, 8. oktober, 2006 og spørgsmålet er pludselig blevet mere end aktuelt igen. Som jeg skrev dengang så er ytringsfriheden en hjørnesten i vores demokratiske samfund, og det er mener jeg stadig - måske stærkere end før.

Det som undrer mig er hvad det er som går galt for medierne når man nu igen puster til en ild som man jo godt ved ikke er slukket helt. "De skal ikke lukke munden på os, så nu trykker vi dem igen" og så gemmer man sig bag ytringsfrihedens skjold. Problemet er så bare, som jeg skrev sidste gang, at i den globaliserede verden så går det hurtigt med at få spredt den slags, og det kan have alvorlige konsekvenser som vi så sidste gang. Jo hurtigere man erkender dette jo bedre.

Nej, man må ikke prøve på at slå tegnere ihjel - lige så lidt som man slå enhver anden ihjel. Endnu en af grundpillerne i det moderne samfund som det har været det de sidste mange 100 år. Hizb-ut-tahrir har dog vind i sejlene fordi nu har man igen fået en undskyldning for at promovere et værdisæt som ligger meget langt fra det danske.

Ingen tvivl om at det er problematisk at man ikke indordner sig under de gældende normer det sted hvor man bor, men det er en helt anden diskussion og personligt er jeg ikke i tvivl om at Hizb-ut-tahrir ikke er repræsenterende for den brede holdning blandt muslimer.

Essensen i hvad jeg skriver her er ganske simpelt: Vi har ytringsfrihed - bevares - men lad os nu lade være med at give andre en undskyldning for at gå til angreb på Danmark. Det kan være fysisk eller på danske symboler - det er sådan set underordnet. Det burde ikke have været sket overhovedet.

Spørgsmålet er denne gang: "Lærer vi nogensiden noget?". Jeg håber det, men jeg er også bange for at det er et naivt håb.

Lærte vi noget - 2/10/2006

Ingen kommentarer: