torsdag, juli 19, 2007

Post nummer 150 - Uden tilsætningsstoffer

Jeg hørte noget så forunderligt som en genial radioreklame i dag i bilen. Det var såmænd for vores allesammens Heinz ketchup og den kørte på temaet Cykelløb og doping - naturligvis med den pointe at Heinz er helt uden "kunstige tilsætningsstoffer".

Det fik mig egentlig til at tænke på om cykelsporten nogensinde overlever dopingproblemerne og om Patrik Sinkewitz bliver manden som uforvarende kommer til at skrive sportens nekrolog ved sin afsløring midt under et af de bedre Tour de France'r jeg kan huske at have set. Jens "jeg har en stor næse" Voigt er nu blevet sur på de tyske TV stationer ARD og ZDF fordi de boykotter touren - og det på trods af at de allerede havde meldt det ud inden touren. Måske var det bedre at han stak snuden i problemerne og i stedet blev sur på landsmanden.

Spørgsmålet er nok egentlig om det virkelig kan passe at der stadig er professionelle cykelryttere som har en intelligenskvotient på niveau med en muggen rosin - det lader i hvert fald til at være tilfældet og det undrer mig derfor til stadighed at det kan være SÅ svært at få ryddet op i det. Personligt tror jeg at det nu er absolut sidste chance for at redde bare et gran af troværdighed - hvis der da overhovedet er noget at redde. Personligt tror jeg der er en chance, mne det kræver at alle trækker på samme hammel og jeg håber oprigtigt at det lykkes da jeg stadig er en stor fan af cykelsporten og synes det er ret fascinerende at se på.

Når det så er sagt så er jeg også træt af alt det pladder. Jeg har godt nok sagt at jeg efterhånden ser det mere for underholdningens skyld end for resultaterne for de er jo ikke endeligt på plads før næsten et år efter. Bare se på Touren 2006 hvor det endnu ikke er på plads om Landis beholder sejren, hvilket det ikke ser ud til, eller om det bliver Oscar Pereiro Sio som går over i historien som vinder. Det eneste positive ved det er da at jeg i 2005 spåede Sio som fremtidig tour-vinder.

Bliver en af top-10'erne for i år nappet for doping så er det slut herfra - så kan de cykle deres egne veje og så er det lige meget om der er en kylling eller en ørn i den gule trøje. Så er det sagt.

Ingen kommentarer: