søndag, april 09, 2006

En lørdag i London og en Dan Brown oplevelse

Lørdag gik med et lille smut til London og endnu en omgang sightseeing, men nu er jeg vist også ved at være der. Turen startede fra MK kl. 9.19 og jeg var på Euston ca. 1 time senere. Derfra med undergrunden til St. Paul og et kig på St. Pauls Cathedral. £9 for at komme ind gjorde at det kun blev til et kig. Derfra videre over Millennium Bridge og et smut på Tate Modern. En lidt speciel oplevelse, men jeg er da glad for at jeg ikke har betalt for at komme ind (de fleste museer har gratis adgang til de permanente udstillinger). De to store indtryk blev efterladt af Fiona Rae og Lawrence Weiner, og så var det det.

Deres ene udstilling var ved at blive "hængt om" eller hvad man skal kalde det - "rehung" er ordet de brugte...

Derefter startede jagten på The Gherkin som jeg havde fået øje på i nærheden - en ret ny og ret speciel bygning i London. Utroligt at man kan stå i en lille sidegade lige ved siden af og man alligevel ikke kan se en 40-etagers bygning. Anyways, det lykkedes, og jeg må nok sige at hvis du befinder dig i nærheden af Liverpool Street så se om du ikke kan finde 30 St Mary Axis som er adressen. Ved du stadig ikke hvad det er så er her et link til lidt billeder som jeg har smidt på Flickr The Gherkin

Herefter gik turen til Knightsbridge og Harrod's. Der har jeg aldrig været og det er heller ikke et sted jeg vil arbejde i at komme igen, men efter at have været der tror jeg på myten om at de har alt! Jeg synes dog det var lige lovligt uoverskueligt og der var alt for mange mennesker, men nu har jeg været der.

Efter et pitstop for noget middagsmad gik turen videre til Russel Square og British Museum. Igen var jeg glad for at det var gratis at komme ind. Hvis man synes Nationalmuseet i Kbh. ikke er noget særligt så skal man ikke tage på British Museum. Det er bare glasmontrer med alt muligt i. Man gør ikke ret meget ud af at fortælle hvad det er og det på trods af at de har en fantastisk samling af græsk keramik i rød- og sortfigurstil. Her er det nok lige på sin plads med en tak til Preben - min kære Old-lærer - havde jeg ikke haft det så ville besøget have været helt håbløst. Pergamon i Berlin rangerer stadig højest på min museumsliste :-)

Efter det tog jeg til Tottenham Court Road og kiggede list. Fandt en Borders (stor boghandel) og investerede i "Blink" af Malcom Gladwell - undertitel "the power of thinking without thinking". Jeg poster en anmeldelse når jeg har læst den.

Så var det tilbage til MK og så var den dag gået.

I toget læste jeg Dan Browns "Digital Fortress" (vist nok ikke oversat til dansk endnu) og endnu engang har han gjort det. Der er ikke så meget i den men den er som skabt til en filmatisering! Handler om koder og efterretningstjenester krydret med lidt mord og en menneskejagt, så har jeg ikke sagt for meget. Er den god? Lidt nørdet måske, men ja! Lad mig sige det således: Jeg begyndte i går i toget til London og i dag er jeg nået til side 430...!

...og nu vil jeg læse den færdig!

Ingen kommentarer: