tirsdag, oktober 03, 2006

Active Traffic Management - Guds gave til mennesket?

Paa vejen fra München til Campo Tures (Italien) fik jeg rigtig oplevet velsignelserne ved alle de fine automatiske trafikskilte de bruger i Tyskland. 4-5 gange oplevede jeg at det flippede rundt mellem 80, 100 og 120 km/t. Det hjälper garanteret paa trafiksikkerheden, men man kan ikke lade väre med at tänke lidt paa hvordan det spiller sammen med at de ogsaa har trafik kameraer sä man lige kan faa sig en lille rask böde for at köre 120 km/t hvor man iflg. skiltet der lige skiftede efter man passerede kun maa köre 80 :-)

Ellers var det lidt af en tur. Flyveturen foregik i en fin ny Airbus A321 saa her var alt fint. Jeg fik udleveret 1 stk. Opel Meriva uden motor saa det var en langsommelig affäre saa snart det begyndte at gaa opad. Oveni saa blev det mörkt ca. da jeg drejede fra den Italienske Autostrada og skulle ind igennem landet hvilket ikke gjorde navigationen lettere. Efter 1 1/2 times fedten rundt i italienske bjergbyer fandt jeg dog frem - lettere ond i sulet over trafikken, bilen, spildt tid, latterlige skilte paa de italienske motorveje - og nok mest väsentligt - for lidt sövn!

Vejret her har desvärre väret overskyet saa der har ikke väret saa meget at se. Dog har det väret lidt svärt for dem at gemme de 1500 meter höje bjerge rundt om byen... Fantastisk landskab. Jeg kan godt forstaa hvorfor folk bliver meget glade for Tyrol og landskabet.

Sproget her er et kapitel for sig. En blanding af en vanvittig tysk accent og italiensk og for at göre det lidt värre saa lägger de lokale ikke märke til at de skifter saa det lyder super skägt. Lige noget for en sprognörd som mig. Ydermere er der enkelte som taler Rätoromansk og det er ikke lige med til at göre det hele mindre kompliceret. Dybt fascinerende at man kan väre SAA tosproget...

De to dage er ved at vaere overstaaet og i morgen tidlig gaar turen saa tilbage til Frans Jozef Strauss Flughafen. En köretur paa ca. 4 timer hvis alt gaar vel og derfra retur til Danmark igen.

Ingen kommentarer: