søndag, marts 11, 2007

Second Life - Velkommen til Cosmo Schnabel



Risgaard bloggen proudly presents - Cosmo Schnabel. Hvad er det så for en størrelse?

Det er såmænd mit alter ego i Second Life. En såkaldt Avatar. Jeg må med det samme sige at denne post måske bliver lidt abstrakt, men ikke desto mindre så er det et område som bliver mere og mere aktuelt og Second Life er formentlig bare starten på noget som bliver hvermandseje før man aner det.

Hvad er det her Second Life for noget? Tjah, hvis du søger på Google får du intet mindre end 294.000.000 resultater så det må være noget som har givet genlyd. SL er en virtuel verden og skal man sammenligne det med noget så svarer det til en hybrid mellem The Sims og instant messaging. Jeg har før kaldt det en 3D-chat og det er ikke helt forkert, men samtidig er det heller ikke helt dækkende. Der er ca. 4,4 mio "beboere" eller brugere og i øjeblikket omsættes der for ca. 1 mio. US$ i døgnet så det er faktisk big business, hvilket jo ikke gør det mindre interessant set ud fra et forretningsmæssigt synspunkt.

Der er også allerede folk som beskæftiger sig med det på fuld tid. Jeg har hørt om en person som ret tidligt åbnede et firma som handler med virtuelle husgrunde i SL og dette firma har nu 6 ansatte og stifteren er millionær.

IBM har efter sigende 200 udviklere siddende og rode i Second Life og herhjemme i lille Danmark er bl.a. Nyhedsavisen, Syddansk Universitet, og Skattevæsenet (af alle) begyndt. Dertil kommer at en lang række virksomheder bla. Grundfos overvejer om det er noget man skal gå mere aktivt ind i. Det seneste er at Rambøll opfører deres nye kontorhus, som fysisk bliver opført i Ørestaden, i SL som et forsøg, men også for at se hvordan folk bruger huset her.

Hvordan fungerer det så? Man henter et lille program som man installerer på sin computer. Så registrerer man sig som bruger og bygger en Avatar som man så kan navigere rundt med i den virtuelle verden. Her har man så mulighed for at "tale" med folk man møder undervejs. Jeg har bl.a. "talt" med en fra Brasilien og en fra USA som kom forbi det sted hvor jeg lige stod.

Der er mange flere muligheder, men jeg har ikke leget nok med det endnu. Det eneste jeg ikke er et sekund i tvivl om det er at det bliver stort og det er en lille flig af udviklingen mod det sociale web. Når det så er sagt så tror jeg til gengæld ikke at det bliver Second Life som bliver det store - det bliver noget vi ikke har set endnu. SL er pioneren og hvor det ender og hvilke retninger det kommer til at tage bliver meget spændende at se...

Ingen kommentarer: