torsdag, juni 22, 2006

Avec l'Eurostar dans Paris et retour

Efter et lille smut i Frankrig er jeg nu tilbage i England igen. Det kan bestemt anbefales at tage Eurostar-toget. Det er naturligvis bare en togtur, men der er nu noget over at flintre gennem det franske landskab med op mod 300 km/t med sådan et her... (Billede fra Gare du Nord i Paris)


Startede fra Milton Keynes kl. 12.00 tirsdag og var så med toget til London Waterloo via Euston. Fin lille tur. Derfra med 16.12-toget til Paris som så var fremme omkring kl. 20.00. Videre til Fontainebleau til middag med to danske og tre franske kolleger. Efter lidt "Stupid Bird" (Struds) og fantastisk chokoladekage til dessert var det til hotellet og i kassen kl. 00.20 efter en lang dag.

Onsdag var mere eller mindre endnu en dag på kontoret. Møder og lidt af hvert. Aftenen gik med et besøg i Melun - en by i nærheden med ca. 50.000 indbyggere. Det viser sig så at i Frankrig har man i de sidste 25 år fejret midsommer den 21/6 med "La Fête de la Musique" (Musikkens fest) hvor der er live musik på hvert gadehjørne. Det er ganske hyggeligt og der er masser af folk i gaderne. Jeg fik i hvert fald hørt Rolling Stones med fransk accent :-)

I dag er dagen så gået med lidt mere mødeaktivitet og så naturligvis hjemrejse. Uproblematisk taxitur til Gare du Nord i Paris. Jeg skal ellers hilse og sige at det er noget af et stort sted. Jeg tror den tager prisen for den største banegård jeg har været på. Eurostar, TGV og Thalys-tog kører alle derfra plus masser af lokale tog og så lige metroen. Lettere forvirrende, men så heller ikke værre. Jeg fandt mit tog og var i London igen kl. 19.25 og i MK 20.35.

PS: Franskmændene er ikke verdensmestre til engelsk. Endnu et bevis fra mit fjernsyn på hotellet kan ses her:


Hva' hulen betyder "Inalienable"? De mener vist "utilgængelige" eller "unavailable".... Tæt på? Ikke rigtigt. Et fint lille hyggegrin...lige præcis....

Ingen kommentarer: