søndag, juni 18, 2006

En tur til Østerhavet

Det må vel være den korrekte betegnelse for Nordsøen når man kommer fra denne side... Fredag investerede jeg i lidt guidebøger og de blev så studeret fredag aften og noget af lørdag mens jeg ventede på min vaskemaskine. Af en eller anden grund tager det 3 timer at vaske tøj så det er lidt af en heldagsforestilling.

Resultatet blev at jeg (i Skoda Fabia) startede ud fra Milton Keynes søndag kl. ca. 10.00 med kurs mod Great Yarmouth med et planlagt stop i Norwich. Jeg havde også overvejet Cambridge, men det bliver en anden dag. Vejrudsigten sagde fint vejr ved vandet så det kørte jeg efter. At det viste sig at være en anden sag (overskyet) er så noget andet.

Norwich blev nået uden problemer på ca. 2 timer. Jeg fandt hurtigt et parkeringshus hvor jeg så kunne trille rundt i et kvarter for at finde en plads - og det var ikke engang særlig stort. Så meget for Castle Mall. Nå. Ud i byen og kigge lidt rundt. En ganske hyggelig by med en pudsig blanding af nyt og gammelt. For 500 år siden var det en af de største byer i England og det er ret tydeligt. Mange kirker og andre gamle huse. De har også en rigtig flot katedral - faktisk en af de største i UK. Den er bestemt et besøg værd hvis man kommer på de kanter og der er gratis adgang. Jeg sørger for at der kommer nogle billeder på Flickr, men der kommer lige til at gå et par dage.

Efter at have kigget lidt mere rundt i byen og fået lidt i skrutten så var det tilbage til bilen og videre mod Great Yatmouth gennem "The Norfolk Broads". Et område som iflg. Lonely PLanet er den største menneskeskabte ændring af landskabet i hele England. Og hvad har man lavet? Huller i jorden? LIGE PRÆCIS!!!

Gennem flere 100 år er der gravet tørv og da det ligger under vandspejlet er der sevet vand ind så nu er det en masse søer og vandløb. Spændende? Egentlig ikke. Fladt? Meget. Videre til Great Yarmouth som ligner en klassisk by ved Vesterhavet. Forskellen er bare at i kraft af at vestenvinden er den fremherskende så kommer der ikke voldsomme storme til at forme landskabet. Forestil dig klitterne ved Vesterhavet bare max. 1 meter høje. En god sammenligning? En krydsning mellem Kerteminde Nordstrand og Søndervig - så har du stranden ved "Østerhavet". Der kommer også billeder på Flickr af dette.

Ud over det er der masser af turistfræs lidt længere inde mod byen, så hvis man er til strand og turistværk så er det stedet.

Jeg kom, Jeg så og jeg kørte hjem igen. Gt. Yarmouth - check. Den er krydset af listen. Retur i MK kl. 20.00 efter en tur gennem Norfolk og noget af Suffolk. Måske ikke det mest inspirerende, men nu har jeg været der.

Ingen kommentarer: