søndag, juli 30, 2006

BIMS og Biler

Weekenden har i høj grad stået i bilernes tegn ikke mindst takket være en lørdag hvor den helt store oplevelse var et besøg på British International Motorshow (Derfor BIMS...) hvor der i hvert fald var masser af dem. Det foregik i ExCeL London så jeg var hjemmefra kl. 9 og i London kl. 10. Efter et lille stop i Islington, hvor jeg lige ville se Chapel Market i aktion - hvilket kun forstærkede indtrykket af at Islington er et aldeles charmerende område, var jeg tilbage på toget til Bank og derfra med DLR til udstillingen.

Den fyldte naturligt nok hele ExCeL hvilket vil sige 2 store - meget store - haller plus lidt udenfor. Lige ved indgangen startede det hele med Mini, BMW og Rolls-Royce. Ingen af dem var nu noget særligt. OK, En Rolls-Royce Phantom er da en fin bil, og man kan også godt blive vant til at sidde i en BMW M6, men det var ikke her det nye skulle komme fra. Måske lige med undtagelsen af Mini som havde en konceptbil med. Det var nu mere eller mindre en Cooper hvor man havde skruet en spoiler og nogle ekstra lygter på - mere sjælden end køn...


Indenfor startede det ud med Peugeot som var hurtigt overstået - med undtagelse af deres 907 koncept-bil. Måske den mest "realistiske" af alle konceptbilerne. Derefter var det Opel (eller Vauxhall som de hedder herovre) som lancerede den nye Corsa og det ser ud til at være en lækker lille bil. De havde også en Astra TwinTop med som er deres bud på en CC (Coupe-Cabriolet) og den er meget vellykket. Måske den bil, sammen med en Seat Leon Cupra, som jeg helst ville være kørt derfra i - vel at mærke hvis vi holder os til de realistiske...

Ud over det var der den ny Ford S-Max som nok skal blive et hit. Ford havde også slæbt en Focus CC med. Ved ikke rigtig hvad man skal synes, men den burde de nok ikke have lavet.

Nissan og Mazda havde begge koncaptbiler med som bare viser at der sidder nogen og designer biler som bestemt ikke har hovedet skruet på som os andre (Billede af en Nissan Urge herunder). Citroen (Billede af en C-Buggy herunder) og Mercedes/Maybach kan også være med der...!

Citroen C-Buggy (koncept)

Nissan Urge (Koncept)


I den dyrere/sjovere ende var Aston Martin, Jaguar, Bentley, Lotus, Lexus , etc. også med. Masser af flotte biler men ved de dyrere var der lange køer så ved de fleste gad jeg ikke stå i kø. Man kunne jo sagtens se dem på afstand og det var langt fra alle steder hvor man kunne komme ind i bilerne. Jeg nåede dog lige at hoppe ind i en Jaguar X-type, en Morgan og en Lotus Excige. Morgan'en ser noget videre gammeldags ud og når man er vant til moderne biler virker alting da også helt forkert. Jeg tror den skaæl ud på vejen før man får en fornemmelse af hvordan den egentlig er. Jeg var ikke umiddelbart imponeret. Lotus laver nogle rigtig sprøde biler, men det må tage måneder at lære at komme yndefuldt ud og ind af sådan en!!! Det kræver lidt akrobatik at komme ned i en bil som vel næppe er ret meget mere end en meter høj og hvor du sidder ca. 15 centimeter over asfalten. Jeg præsterede da at komme i klemme i døren på vej ind og nærmest vælte ud af den - godt der ikke var nogen som så det :-)

Tilsidst vil jeg lige nævne de to største biler jeg har set. Først en Chrysler 300C - en ufattelig stor stationcar - ikke særlig køn - bare stor og ikke mindst lang! Den anden var en konceptbil fra Maybach (Mercedes' luxusmærke - som om en Mercer ikke var luxuriøs nok) med navnet Excelero. 2,6 tons bil og på størrelse med et mindre parcelhus. Ville nok koste det samme som to hvis den kom på gaden...!

Maybach Excelero

Der er flere billeder på Flick. Faktisk er der 86 stk - link til højre...

Efter at have kigget på biler var det tilbage til City hvor jeg lige daffede lidt rundt. Som så mange andre har jeg lige set Da Vinci Mysteriet så jeg ville lige se om jeg ikke kunne finde den der tempelkirke og det lykkedes, men det er ikke sådan lige til eftersom den ligger godt gemt af vejen. At den er lukket og vil være det indtil September er så noget andet. Derfra langs Themsen og til Covent Garden og i et par butikker inden jeg vendte snuden mod MK igen hvor Alfaen stod og ventede. Et eller andet sted var det rart at man ikke skulle hjem til en Renault Clio 0,3 eller en Peugeot 206 Snork... :-)

Dagen i dag er gået med at pakke og et lille smut ud og handle de sidste småting, og for lige at spinde en fin ende på en weekend med masser af biler kunne jeg så lige se endnu et fremragende afsnit af Top Gear med d'herrer Clarkson, May og Hammond i absolut topform. Jep - uden nogen sammenligning det bedste (bil)program på TV i øjeblikket.

...og i morgen er det så til Danmark og torsdag til Norge.

Ingen kommentarer: