mandag, maj 08, 2006

Fra Northampton og Irthlingborough til Rhaeddr og Llangurig

Mandag igen. Det sker jo hver uge, men det er lige ubelejligt hver gang. Ugens store spørgsmål må være om der er en sammenhæng mellem antallet af får i et område og befolkningens evne til at stave. Se skiltet herunder!


Jep! Søndagen gik med en tur til Wales og jeg skal hilse og sige at der er mange får. Af og til midt på kørebanen og det er noget rod. Jeg startede hjemmefra om formiddagen og havde et mål der hed Aberystwyth. For dem der ikke ved det (sikkert de fleste) ligger det på vestkysten af Wales. Det nåede jeg dog ikke.

Første stop på turen var Stratford-Upon-Avon hvor jeg ville kigge lidt nærmere på Shakespeare's fødehjem. Jeg fik rodet mig ind i byen og fandt en parkeringsplads næsten lige ved siden af så det var helt perfekt. Derfra ind og se på sagerne (koster £7). Det skal siges at det ikke er den helt store oplevelse, men kan man lide Shakespeare er det et must. Der er lidt udstilling og så er der selve huset som vel er OK. Det er holdt i datidens stil så det siger vel det hele. Lidt primitivt.

Derefter var det på safari i Stratford. Det er en hyggelig by og jeg skal indrømme at det er bestemt et besøg værd. Meget charmerende, men også i den grad gennemsyret af William S. Jeg så skilte hvor de, med lidt andre ord, skrev: "Dette hus lå her også da Shakespeare var levende så der er ingen tvivl om at det har spillet en rolle i hans liv" - jow-jow... Det er sjældent at man finder en by der på trods af at være gennemsyret af turisme alligevel formår at beholde sin egen charme og ikke blive et levende museum.

Fra Stratford-Upon-Avon var det videre mod Aberystwyth over Worchester og Leominster inden jeg endte i Llangurig hvor jeg vendte om da det var blevet for sent. Hele turen fra Stratford var af små mærkelige veje men det var en utrolig flot tur. Det helt uventede højdepunkt var en lille by ved navn Pembridge.

Pembridge har ca. 1000 indbyggere og er en meget lille by. Det som gør den speciel er at den har intet mindre end 90 fredede bindingsværkshuse og jeg skal indrømme at den næsten så ældre ud end Den Gamle By i Århus - en slags levende frilandsmuseum - og helt sikkert et besøg værd. Der ligger et link til billeder fra hele turen i højre side af denne side under "Wales med mere".

I det hele taget vil jeg gerne skrive en tur på hovedvej A44 fra Worchester til Llangurig og formentlig også Aberystwyth i Risgaards Rejseguide. Den er en tur værd. Masser af "originalt" England og får i Wales...! Glem ikke et stop i Pembridge!

Lørdag var jeg i Irthlingborough og se fodbold på Nene Park. Ja, det er hjemmebanen for Rushden & Diamonds - det ved enhver! R&D er lige rykket ud af Division 2, så det er ikke Chelsea. Hvorfor tager man ud og ser dem? Fordi det var den kamp der var tættest på og hvor det var mest sandsynligt at få billetter. De spillede mod Barnet og tabte 1-2 - foran 4100 tilskuere!

Inden havde jeg lige været en lille tur i Northampton for at se hvorfor alle fra Milton Keynes kører dertil. Jeg forstår det ikke helt, men der må være mere end Northampton Town FC at skrive om. Jeg så et stort Carlsberg bryggeri, en gågade, spiste lidt Fish & Chips og det var vist det. Han kom, Han så og han spiste...

Og det var vist den weekend. Nu er regnen kommet tilbage og så er det vel meget godt at det er mandag og arbejdsdag igen...

Ingen kommentarer: