fredag, maj 12, 2006

Vulkaner og Web 2.0 - tanker en fredag aften.

Loggede på Flickr i dag og minsandten om der ikke lå en besked til mig om at der var nogen som gerne ville bruge et par af mine billeder til en artikel. Det var et site som hedder www.nowpublic.com. De holder til i Canada og nu har jeg så billeder af Mt. St. Helens tilknyttet en artikel om vilkanen på denne side.

Beviset er her - Mitsuvistis22 - det er mit alias:


Adressen til artiklen er http://www.nowpublic.com/node/48455

Original billedet kan du se her: Mt. St. Helens Billede

Dette må siges at være min første rigtige oplevelse med Web 2.0 som stille og roligt kommer krybende. "Web-hva-for-noget...?" vil du måske sige. Det er ganske enkelt den nye generation internet. Der er stadig hjemmesider og firmaer vil stadig have deres produkter der. Du vil stadig kunne handle og aviserne og TV vil stadig lægge alle deres ting på nettet.

Den store forskel er at i takt med at nettet griber ind i alt og alle bliver det muligt for alle at bidrage til hvad der bliver lagt på nettet. Blogging, Flickr og Wikipedia er tre ting som nok er de mest kendte i denne sammenhæng som det er lige nu. Alle tre steder er der mulighed for at man kan bidrage med indhold som kan ses af alle på nettet uden de nødvendigvis specifikt går ind på din side.

Det lyder ikke så forskelligt fra at have en hjemmeside selv og opdatere denne og det er det måske heller ikke når alt kommer til alt, men i takt med at der kommer mere og mere information online er det sværere og sværere at finde rundt og finde det relevante. Udviklingen går derfor i retning af at man har et "onlinefællesskab" med ligesindede hvor man deler artikler, links, etc. med hinanden. Et eksempel på dette er Del.icio.us hvor man kan dele favoritter og bogmærker.

Se på MSN og MySpace. Dette er en slags forløber for dette. Blogger (som du ser på nu) er også et resultat af dette. I en ikke alt for fjern fremtid er det ikke utænkeligt at man her på min blog vil kunne finde nyheder fra de kilder jeg bruger. Jeg henter dem ikke selv - Politiken (eller hvem det er) leverer dem direkte til mig. Det er heller ikke svært at forestille sig at man kan abonnere på min blog så de nyeste artikler automatisk finder vej til din maskine.

"Jammen, det lyder da helt vildt og kompliceret...!" - måske, men det er også kun i støbeskeen og det kommer til at ske helt automatisk, ganske som det stille og roligt er blevet sådan at stort set alt er tilgængeligt online.

Hvad det betyder for virksomheder som er på nettet er en helt anden ting, men der er ikke meget tvivl om at der er et stort potentiale som kan udnyttes her.

Mere om Web 2.0? Et godt sted at starte er her: Tim O'Reilly om Web 2.0

...eller en artikel på dansk med lidt flere spørgsmål end svar finder du ved Peter Svarre

Ingen kommentarer: