onsdag, januar 17, 2007

Blogs, links og andre nørderier

De sidste par aftener har jeg brugt lidt tid på at kigge lidt rundt på internettet for at se hvad der sker og om der er noget nyt. Noget jeg ikke har gjort i nogen tid, men i kraft af mit daglige arbejde med internettet er det både en professionel og privat interesse at følge med i dette.

Det som slår mig er at det her blogging fænomen er ganske om-sig-gribende. Der er snart ikke en person med respekt for sig selv som ikke har en blog - i hvert fald ikke i online- og medieverdnen. Det er der måske heller ikke noget at sige til, men hold kæft hvor er der også meget nonsens!

Jeg siger ikke at Risgaard bloggen her ikke er nonsens - det er det måske for nogen, men personligt ser jeg det dels som mit eget lille forsøg på at komme ind i "blogosfæren" og dels som et lille forsøg for at se hvor højt det kunne lade sig gøre at komme op på Google - bare ved en lille indsats. Det er noget med optimering og PageRank, men mere om det ved en anden lejlighed...

Hvad har jeg så fundet ud af? Det er et stort spørgsmål og ikke sådan lige at svare på, men jeg vil komme med lidt eksempler på ting og sider som har fanget mig her på det seneste. Det meste er på engelsk - så er advarslen lige givet.

I går (alt for sent) faldt jeg over en blog af en gut som hedder Scott Adams. For dem som ikke lige siger "aaaahh..." ved første øjekast kan jeg sige at det er tegneren af Dilbert og den mand er morsom! Han skriver en gang om dagen om et eller andet og jeg har faktisk lagt hans blog her på siden - se nederst i højre kolonne. Du kan også finde ham her The Dilbert Blog.

En anden pudsig ting, og noget som grænser til det lidt ligegyldige, er der også Business Week som har en blog om blogging. Lyder lidt mystisk, men det er faktisk et godt sted at følge med i hvad der rør sig og hvad den der blogosfære er for en størrelse.

TV2 hører også til dem som gør en indsats for bloggingen og det ser faktisk ret godt ud. Jeg har selv leget lidt med det. Der er også mange værter som har en blog og selv er jeg faldet (måske meget naturligt) over NFLming (Claus "vild med dans" Elming) og Falkeøjes (Jimmy Bøjgaard) blogs - nok mest fordi de handler om NFL.

Ud over disse kan jeg da nævne et par stykker som jeg synes er fine, men de er måske lidt fagspecifikke inden for marketing. Den ene er Seth Godin (tidl. marketingchef for Yahoo!) og den anden er Martin Thorborg som skriver om lidt af hvert, men med den sædvanlige "in your face" attitude hvilket ofte er en fin twist på tingene. Endelig er der Malcolm Gladwell, men jeg skal indrømme at det til tider er lidt tung læsning - dog kan det være med til at sætte tanker i gang hos enhver.

Sidst men ikke mindst vil jeg lige nævne www.netvibes.com som er intet mindre end genialt! Nørden vil sige at det er en flot kombination af Web 2.0, AJAX og RSS og sikkert også andre forkortelser. Jeg vil derimod kalde det revolutionerende. Det handler basalt set om at du nu har et sted hvor du kan samle nyheder, mails, søgninger, vejrudsigter, mv. Du får det hele leveret opdateret og behøver således ikke at besøge 20 hjemmesider. Ret smart.

...det er nok ikke sidste gang jeg har skrevet om Netvibes, men det her var vist nok nørderier for en aften. Vil du vide mere om hvad jeg kigger på så smut forbi Risgaards Del.icio.us side - her er genveje til sites som jeg er faldet over og har gemt af den ene eller anden grund...

Ingen kommentarer: